Title Image

Waarom ik mij vanaf nu gewoon weer verkoopstylist noem

Vastgoedstyling, verkoopstyling, specialist in woningpresentatie, woningverloskundige, woning verkoopklaarmaker, homestaging, verkoopcoach en huisdokter. Even een greep uit de namen die wij ons de afgelopen jaren zelf hebben gegeven. En wij, zijn dan stylisten die verkopers helpen bij het goed presenteren van hun te koop staande woning. Dat de consument het niet meer begrijpt, kan ik mij heel goed voorstellen.

Rond 2010 kwam het vak overgewaaid uit Amerika. Homestaging is de term die de Amerikanen gebruiken. De term die ook in zo’n beetje alle landen in Europa wordt gehanteerd. Zelfs de Belgen gebruiken de term, naast vastgoedstyling, terwijl Belgen er juist om bekend staan een woord te vervlaamsen.

“bezoekers begrepen niet wat ik deed als vastgoedstylist”

Toen de eerste opleidingen in Nederland van start gingen werd de term verkoopstyling geïntroduceerd. Een term die nog steeds de meeste zoekresultaten op Google oplevert. Voor niet iedereen was deze term compleet. Te vaak werd de term verkoopstyling geassocieerd met het inrichten van winkels. Uiteindelijk werd door de beroepsvereniging BNScrisp, waar ik ook bij ben aangesloten, een nieuwe term bedacht: vastgoedstyling. Gedachtegang er achter was, dat verkoopstyling te veel werd geassocieerd met het kussen schuddende huisvrouwen. In plaats van professionals die kijken naar de doelgroep van de woning en daar de presentatie op aan laten sluiten. Het werd tijd voor een term die professionaliteit uitstraalde. Ik heb de term toen omarmd en de andere leden ook. Maar ik moet helaas concluderen dat het niet gelukt is om de term vastgoedstyling bij iedereen in het hoofd te prenten. Zelfs een makelaar begreep laatst niet wat ik deed. Zegt misschien iets meer over hem. Een ander voorbeeld, afgelopen najaar konden bezoekers van de vtwonen&designbeurs een consult bij mij boeken. Maar de bezoekers begrepen niet wat ik deed als vastgoedstylist. En ook de organisatie van de beurs niet. Men dacht dat ik mij bezig hield met kantoorinrichting. Ook leuk, maar een andere tak van sport.

“tijd voor herintroduceren van het woord verkoopstyling”

Ik ben dan ook van mening dat het tijd wordt voor het herintroduceren van het woord verkoopstyling. Het is de term die op tv en in tijdschriften wordt gebruikt en dus bij de consument het meest bekend is. Daarbij levert het de meeste, namelijk twee keer zoveel zoekresultaten op in Google. Het is de beschrijving van het vak die het meest recht doet aan wat we doen: stylen voor de verkoop. En beste collega-stylisten, als we nu eens allemaal dezelfde term hanteren saaien we minder verwarring bij de klant. Wat vind jij? Verkoopstyling, vastgoedstyling of toch iets anders?

No Comments

Post a Comment