Waarom ik mij vanaf nu gewoon weer verkoopstylist noem

Vastgoedstyling, verkoopstyling, specialist in woningpresentatie, woningverloskundige, woning verkoopklaarmaker, homestaging, verkoopcoach en huisdokter. Even een greep uit de namen die wij ons de afgelopen jaren zelf hebben gegeven. En wij, zijn dan stylisten die verkopers helpen bij het goed presenteren van hun te koop staande woning. Dat de consument het niet meer begrijpt, kan ik mij heel goed voorstellen.

Rond 2010 kwam het vak overgewaaid uit Amerika. Homestaging is de term die de Amerikanen gebruiken. De term die ook in zo’n beetje alle landen in Europa wordt gehanteerd. Zelfs de Belgen gebruiken de term, naast vastgoedstyling, terwijl Belgen er juist om bekend staan een woord te vervlaamsen.

“bezoekers begrepen niet wat ik deed als vastgoedstylist”

Toen de eerste opleidingen in Nederland van start gingen werd de term verkoopstyling geïntroduceerd. Een term die nog steeds de meeste zoekresultaten op Google oplevert. Voor niet iedereen was deze term compleet. Te vaak werd de term verkoopstyling geassocieerd met het inrichten van winkels. Uiteindelijk werd door de beroepsvereniging BNScrisp, waar ik ook bij ben aangesloten, een nieuwe term bedacht: vastgoedstyling. Gedachtegang er achter was, dat verkoopstyling te veel werd geassocieerd met het kussen schuddende huisvrouwen. In plaats van professionals die kijken naar de doelgroep van de woning en daar de presentatie op aan laten sluiten. Het werd tijd voor een term die professionaliteit uitstraalde. Ik heb de term toen omarmd en de andere leden ook. Maar ik moet helaas concluderen dat het niet gelukt is om de term vastgoedstyling bij iedereen in het hoofd te prenten. Zelfs een makelaar begreep laatst niet wat ik deed. Zegt misschien iets meer over hem. Een ander voorbeeld, afgelopen najaar konden bezoekers van de vtwonen&designbeurs een consult bij mij boeken. Maar de bezoekers begrepen niet wat ik deed als vastgoedstylist. En ook de organisatie van de beurs niet. Men dacht dat ik mij bezig hield met kantoorinrichting. Ook leuk, maar een andere tak van sport.

“tijd voor herintroduceren van het woord verkoopstyling”

Ik ben dan ook van mening dat het tijd wordt voor het herintroduceren van het woord verkoopstyling. Het is de term die op tv en in tijdschriften wordt gebruikt en dus bij de consument het meest bekend is. Daarbij levert het de meeste, namelijk twee keer zoveel zoekresultaten op in Google. Het is de beschrijving van het vak die het meest recht doet aan wat we doen: stylen voor de verkoop. En beste collega-stylisten, als we nu eens allemaal dezelfde term hanteren saaien we minder verwarring bij de klant. Wat vind jij? Verkoopstyling, vastgoedstyling of toch iets anders?

6 Reacties
  • Jacklyn van der Vijver

    mei 12, 2017 at 13:07 Beantwoorden

    Verkoopstyling! Behalve dat er op google veel meer resultaten zijn op verkoopstyling, wordt er veel vaker gezocht op verkoopstyling en verkoopstylist.

    Zoekwoorden onderzoekje;
    Vastgoedstyling en vastgoedstylist wordt in Nederland per maand tussen de 10 en 100 keer opgezocht. Voor verkoopstyling / stylist waren dezelfde resultaten tussen de 100 en 1000 keer per maand. Dit ging over de laatste 6 maanden van 2016.

  • Carin Van Amerongen

    mei 12, 2017 at 14:43 Beantwoorden

    Hoi Marieke, Ben het volmondig met je eens. Ook ik ging van Vastgoedstylist naar verkoopstyling, woningpresentatie en weer terug. Werd er zelf kriebelig van 🙂 . ook al staat er in mijn logo Vastgoedstyling, op mijn website staat verkoopstyling en…. mijn Facebook en LinkedIn ga ik denk ik maar eens aanpassen. Het is gewoon veel beter om 1 benaming te kiezen. Dan blijft het ook bij de consument en makelaar hangen. Dat een makelaar niet weet wat een Vastgoedstylist is zegt wel heel veel over de beste man/vrouw. Groetjes Carin

  • Leuk dat je dit onderwerp aansnijdt.Ik ben ook voor uniformiteit en gebruik sinds 2008 de term verkoopstyling. Het is zelfs heel bewust mijn bedrijfsnaam. Het veranderen in de naam vastgoedstyling zegt m.i.niets over de professionaliteit van onze beroepsgroep. Inmiddels is verkoopstyling steeds bekender aan het worden en vragen verkopers er om bij de makelaar.Gelukkig hoef ik nog maar zelden uit te leggen wat verkoopstyling is en waarom het zo’n krachtige marketing tool is.

  • Tjarda Eggelte

    mei 12, 2017 at 21:25 Beantwoorden

    Helemaal met je eens Marieke… een verkoopstylist(e) doet styling van een woning voor de verkoop. Een term die meer de lading dekt heb ik nooit kunnen vinden. Groet! Tjarda Eggelte. Lotus VERKOOPSTYLING 😉

  • Lien Loman

    mei 15, 2017 at 07:43 Beantwoorden

    Goed verhaal Marieke, je voorbeelden en vindbaarheid op google zegt genoeg! Ik heb ook altijd moeite met de term vastgoedstyling gehad. De consument heeft niet het gevoel hij vastgoed heeft als hij zijn huis verkoopt.. Ik omzeil het vaak door het woningstyling te noemen omdat mijn bedrijf zo heet. Maar ben ook voor om het begrijpelijker maken ook al dekt de term misschien niet geheel de lading. Groet, Lien Loman van “Woningstyling”

  • Vivian de Lange

    juli 19, 2017 at 14:00 Beantwoorden

    Duidelijk! En begrijp je helemaal! Ik hoop dat het een hoop duidelijkheid gaat scheppen.

Plaats een reactie